>جهت تبادل لینک رایگان کلیک و اعلام فرمایید

شتابدهنده بزرگ هادرونی برای تعمیر و به روز رسانی به خواب 2 ساله فرو رفت

شتابدهنده بزرگ هادرونی برای تعمیر و به روز رسانی به خواب 2 ساله فرو رفت

تاریخ : 2 اسفند 1391
نویسنده : admin


 
 
 
یافتن ذره بوزون هیگز به معنای پایان فیزیک نیست ولی از 3 روز قبل، به ناچار شتابدهنده بزرگ هادرونی (LHC) که قلب سرن به حساب می آید به خوابی 2 ساله فرو رفته زیرا نیاز به تعمیر و به روز رسانی دارد. در این مدت تک تک قطعات سخت افزاری مربوط به تونل دوار شتابدهنده مورد بازبینی قرار خواهند گرفت. همچنین ردیاب هایی که تصادم ذرات را ثبت می کردند نیز از نظر دور نمی مانند. 

LHC برای این طراحی شده بود تا پروتون هایی با مجموع انرژی 14 ترا الکترون ولت را با یکدیگر برخورد دهد ولی یک نقص مصیبت بار در آغازین روزهای آزمایش نشان داد که برخی از رابط های ابر رسانا که جزئی از سخت افزار این تونل گرد هستند، در حد ایفای چنین وظیفه سختی نبوده اند و باید با قطعات جدیدتر جایگزین شوند. 

در نتیجه آن نقص LHC تا کنون نتوانسته برخوردهایی با انرژی بالاتر از 8 ترا الکترون ولت را به انجام برساند. هر یک از رابط های ابر رسانا، که وظیفه شان اتصال بخش های مجاور در تونل مسیر حرکت ذرات است، در طول این 2 سال تعویض خواهند شد. در این حین که ماشین خاموش است، ردیاب های ذرات هم تعمیر و به روز رسانی می شوند. 

در همین هفته، گردهمایی سالانه انجمن پیشرفت های علمی در امریکا برگزار می شود و انتظار می رود اطلاعات جدیدی درباره ذرات هیگز منتشر شود، و در کنار آن منتظر اعلام دستاوردها پیرامون ذرات تشکیل دهنده ماده سیاه نیز هستیم. 

شتابدهنده بزرگ هادرونی، در این سال های اخیر حجم بزرگی از اطلاعات را برای بشر فراهم کرده و مستحق این استراحت 2 ساله هست. بنابراین تا سال 2015 ذرات هستی می توانند در آرامش باقی بمانند و پس از آن LHC با توانی به مراتب بیشتر باز خواهد گشت تا آنها را با هم برخورد دهد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته : <-CategoryName-> | بازدید ها : بار

>جهت تبادل لینک رایگان کلیک و اعلام فرمایید